وقوع سیل در شبستر آذربایجان شرقی + فیلم (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرریز شدن سد مخزنی دویرج دهلران ایلام + فیلم مسئولان در تدارک اجرای مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان | معوقات حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی واریز خواهد شد اطفای حریق انبار ذغال با تلاش و سرعت عمل آتش نشانان مشهدی (۱۴ اردیبهشت) مرگ ۲ نفر براثر مسمومیت با گاز در ساری (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واژگونی پژو ۲۰۶ در فکوری| آتش نشانان دو محبوس حادثه را نجات دادند (۱۴ اردیبهشت) جاده چالوس یک طرفه شد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) هواشناسی خراسان رضوی هشدار نارنجی صادر کرد (۱۴ اردیبهشت) زلزله مشهد را لرزاند + جزئیات (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی در خراسان رضوی و مشهد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد تداوم بارش باران در ۱۷ استان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «یسنا» دختر ناپدید شده ترکمن ربوده شده بود؟ آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | بازنشستگان خواستار افزایش حقوق با رقمی بالاتر از مصوبه مزد هستند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سارقان کابل‌های برق فشار قوی در مشهد شناسایی و دستگیر شدند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی درباره درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال موزه‌ها فردا شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید جلوگیری از ۳ هزار سقط عمد جنین سالم در کشور
سرخط خبرها

مروری بر رفتار‌های اشتباه خانواده‌ها در ایام تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا

  • کد خبر: ۲۰۴۱۱۳
  • ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
مروری بر رفتار‌های اشتباه خانواده‌ها در ایام تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا
دودِ رسیدگی کردن به کار‌های عقب‌مانده در روز‌های تعطیل به چشم دانش‌آموزان می‌رود.

سمیرا شاهیان | شهرآرانیوز آلودگی هوا اتفاقی است که در این سال‌ها و روز‌ها دلیل بیشتر تعطیلی‌های مدارس و اداره‌ها را پیوست آن می‌کنند. اتفاق نگران‌کننده‌ای که در کلان‌شهر‌ها سلامتی شهروندان را تهدید می‌کند و رو به افزایش هم هست. در این مدت چند روزی مدرسه‌ها به همین دلیل تعطیل شدند، ولی اینکه آیا خانواده‌ها هم به دلیل همین تعطیلی بیشتر به سلامت خود و دانش‌آموزانش توجه کرده‌اند یا خیر دغدغه‌ای است که ذهن‌ها را به خود مشغول می‌کند.

یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها در روز‌های آلودگی هوا این است که چگونه از خودشان و فرزندانشان مراقبت کنند، اما تصمیم‌های درستی نمی‌گیرند و بیشتر کار‌هایی می‌کنند که نباید. از همین‌رو امروز به چند مصداق در خصوص تصمیم‌های اشتباهی اشاره می‌کنیم که برخی خانواده‌ها در روز‌های آلودگی هوا می‌گیرند و در ادامه پیشنهاد‌هایی برای سرگرم شدن در خانه و به سلامت گذراندن روز‌های آلودگی هوا داریم.

آلودگی هوا و وعده پارک!

شب، پیش از خواب، مادر به دو فرزندش یادآوری می‌کند که وسایل مدرسه و کیف‌هایشان را آماده کنند تا صبح برای رفتن به مدرسه مشکلی نداشته باشند. صبح که بچه‌ها می‌خواهند راهی شوند، مادر اتفاقی پیام فوری گروه مجازی آموزشگاه را می‌بیند که اعلام شده به‌دلیل آلودگی هوا مدرسه‌ها تعطیل است. بچه‌ها تا این خبر را می‌شنوند از ذوق کوله‌پشتی‌هایشان را بالا می‌اندازند و خوشحالی می‌کنند.

مادر که خودش هم کارمند است و باید فکری برای تنها نماندن بچه‌ها کند دوباره دست به‌گوشی می‌شود که ببیند تعطیلی به اداره‌ها هم رسیده یا خیر. با یک تماس متوجه می‌شود شدت آلودگی هوا زیاد است و او هم امروز باید در خانه بماند. تعطیلی غیرمنتظره هر سه نفر را شادمان می‌کند، ولی از آنجا که مادر کسری خواب دارد و فقط با یک وعده می‌تواند بچه‌ها را آرام کند تا به خوابش برسد به آن‌ها می‌گوید اگر اجازه بدهید یکی دو ساعت با خیال راحت بخوابم، امروز به پارکی که دوست دارید می‌رویم. گویی آلودگی هوا فقط در مدرسه‌ها و اداره‌ها آزاردهنده است.

تعطیلی و دورهمی خانوادگی!

«نمی‌شد یکم زودتر اعلام می‌کردند هوا آلوده است تا آدم بتونه برای این تعطیلی درست برنامه‌ریزی کنه! اشکال نداره هنوزم فرصت هست. ساعت‌۱۰ اول خونه مامان‌جون جمع می‌شیم و بعدش باهم اسنپ می‌گیریم و می‌ریم کوهسنگی. ناهار رو هم تو یکی از پیتزافروشی‌های همون دوروبر می‌خوریم» دو، سه هفته‌ای می‌شود که خواهران به‌خاطر مدرسه بچه‌هایشان مدام این هفته و آن هفته می‌کنند تا فرصتی برای دورهمی آخر فصلشان فراهم شود.

به‌محض اینکه صبح خبر استانی اعلام می‌کند به‌دلیل آلودگی هوا، مدرسه‌ها تعطیل است انگار دل به دلشان راه دارد و هر چهار نفرشان دست به گوشی می‌شوند. یکی یکی خواهر‌ها یکدیگر را خبردار می‌کنند تا در خانه مادر حضور به‌هم رسانند. اصلا هم برای هیچ‌کدامشان این سؤال پیش نمی‌آید که چرا تعطیلی اعلام کرده‌اند. فقط به این موضوع خوشحال‌کننده فکر می‌کنند که می‌توانند دست بچه‌ها را بگیرید و بیرون بروند و بنزین بیشتر بسوزانند.

غنیمت بودن وقت در روز‌های آلوده!

پدر خانواده شغل آزاد دارد. صبح که آماده می‌شود تا فرزندش را به مدرسه برساند، در راه از رادیو خودرو می‌شنود مدرسه‌ها به‌دلیل آلودگی هوا تعطیل است. فوری فرمان را می‌چرخاند و راهش را به سمت تعمیرگاه‌های خودرو کج می‌کند. کلی کار عقب مانده دارد. چند وقتی است که صبح‌ها نمی‌رسد به تعمیرگاه دوستش برود که ایراد‌های فنی ماشین را برطرف کند. فرصت را غنیمت می‌شمارد و با فرزندش به تعمیرگاه می‌رود. کار ماشین تا ظهر طول می‌کشد و در همه این چند ساعت پسر ۱۰‌ساله‌اش هم در خیابان با بچه‌های دیگر فوتبال بازی می‌کند. گویی آلودگی هوا فقط در مدرسه‌ها و اداره‌ها آزاردهنده است.

پیشنهاد‌های پاک برای روز‌های آلوده

  • انجام دادن بازی‌های رومیزی، از منچ که ساده‌ترین و در دسترس‌ترین بازی است تا بازی‌هایی مانند پانتومیم. همچنین بازی‌های کم‌هزینه کاغذی مثل اسم‌فامیل، کلمات چند‌نقطه‌ای، سه‌به‌سه قطار و ....
  • رسیدگی به گیاهان که می‌تواند به تصفیه هوای خانه هم کمک کند. اگر باغچه ندارید، می‌توانید از فلاورباکس‌ها یا گلدان‌های گل آپارتمانی استفاده کنید.
  • کاشتن گل یا قلمه زدن گیاهان به همراه کودکان. با آن‌ها از ضرورت حفظ و مراقبت از محیط زیست و اهمیت گیاهان در پاکیزگی هوا هم می‌توانید صحبت کنید.
  • ساختن اوریگامی هم یک پیشنهاد خلاقانه است. اوریگامی به بالا بردن دقت و تمرکز، کمک به هماهنگی چشم و دست و افزایش خلاقیت و صبر در کودکان کمک می‌کند. اوریگامی هنر ساختن کاردستی با تا کردن کاغذ و بدون نیاز به قیچی و چسب است؛ بنابراین از ساختن کاردستی با چسب و چیز‌های ریز هم کم دردسرتر است. الگو‌های بسیاری از این هنر در فضای مجازی موجود است که می‌توانید آن‌ها را با فرزندتان بسازید و لذت ببرید.
  • تماشا کردن فیلم‌ها و پویانمایی‌هایی که مناسب سن فرزندتان هستند، نقاشی کردن، ساختن جورچین و کتاب خواندن نیز می‌توانند گزینه‌های خوبی برای سرگرم شدن در کنار خانواده باشند.
  • می‌توانید از فرصت بودن در کنار فرزندانتان استفاده کنید، با هم کیک بپزید و با شیر که برای روز‌های آلوده مناسب است، میل کنید یا یک سالاد میوه با سیب درست کرده و هنگام تماشای فیلم با هم بخورید. درست کردن ماست خانگی هم کار سختی نیست و می‌تواند برای بچه‌ها جالب باشد.

خوراکی‌هایی برای روز‌های آلوده

  • خوردن روزانه میوه‌هایی مانند سیب به‌دلیل پکتین موجود در آن سبب می‌شود با سرب ناشی از آلودگی هوا دچار مسمومیت نشوید.
  • مصرف سیر و پیاز هم به سلامت شما کمک می‌کند. سیر و پیاز خاصیت آنتی‌بیوتیکی دارند و باعث می‌شوند عفونت‌های ناشی از آلودگی هوا در بدن شما از بین بروند.
  • سعی کنید دور غذا‌های چرب و سرخ کردنی و غذا‌های فست‌فودی را هم خط بکشید. این غذا‌ها تلاش‌های شما برای مراقب از خود و فرزندانتان در برابر آلودگی را بی‌اثر می‌کنند.
  • در طول آلودگی هوا توصیه می‌شود شیر، ماست، دوغ و سایر محصولات لبنی را بیشتر مصرف کنید. لبنیات حاوی فسفر، منیزیم و کلسیم هستند که به شما کمک می‌کنند با اثرات آلودگی هوا بر بدنتان مقابله کنید.
  • کلسیم و آهن نیز مانع جذب سرب می‌شوند و از شما در برابر آلودگی هوا مراقبت می‌کنند. به علاوه پروتئین موجود در شیر نیز باعث جذب نشدن سرب می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->